Narrow your search

Library

Hogeschool Gent (4)

Odisee (4)

Thomas More Kempen (4)

Thomas More Mechelen (4)

UCLL (4)

VIVES (4)

Arteveldehogeschool (3)

Hogeschool West-Vlaanderen (2)

VUB (2)

KU Leuven (1)

More...

Resource type

book (4)


Language

Dutch (3)

English (1)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (1)

2008 (1)

2006 (1)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
The art of helping others : being around, being there, being wise
Authors: ---
ISBN: 1281782238 9786611782238 1846427932 9781846427930 9781281782236 1843106388 9781843106388 6611782230 Year: 2008 Publisher: London ; Philadelphia : Jessica Kingsley Publishers,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

When searching for someone to help them reflect upon and improve their lives, people tend to be drawn towards those who are compassionate, committed and wise. This book is aimed at those who recognise these qualities in themselves and wish to develop their capacity to engage with and help others. The authors argue for ways of approaching helping and counselling that are rooted in care and commitment, drawing upon the experiences and practice wisdom of youth workers, housing support and hostel wo


Book
Emotieregulatietraining bij kinderen en adolescenten : therapeutenboek
Authors: ---
ISBN: 9036823080 9789036823081 9789036823074 9036823072 Year: 2019 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek Emotieregulatie; Training van kinderen en adolescenten, beschrijft een concreet stappenplan van een goed geëvalueerde emotieregulatietraining. Het boek is gericht op psychotherapeuten, klinisch psychologen, GZ-psychologen, orthopedagogen en psychiaters.U leest in dit boek alle recente inzichten over goede emotieregulatiemethodieken en hoe deze toe te passen. Hieruit wordt duidelijk dat emotieregulatie méér is dan praten over gevoelens en ontspanningsoefeningen doen. Het resultaat is een training in 12 sessies waarbij geëvalueerde methodieken in een vaste volgorde worden aangeleerd en aangepast zijn aan de doelgroep: kinderen en adolescenten tussen 10 en 16 jaar.De auteurs vormen samen de Gentse onderzoeksgroep 'Klinische Ontwikkelingspychologie'. Ze werden getraind door Matthias Berking die het boek Emotieregulatie schreef dat eerder in 2017 is verschenen.In Emotieregulatie; Training van kinderen en adolescenten wordt uitgelegd hoe het komt dat emoties zo overweldigend kunnen zijn dat kinderen ze niet meer goed kunnen reguleren. Sommige kinderen worden dan agressief, terwijl anderen blijven hangen in hun gevoel en gaan rumineren. Weer anderen zijn bang voor hun gevoelens en proberen ze te vermijden, bijvoorbeeld door ze weg te drinken of te eten. Dit boek legt uit waarom sommige kinderen en adolescenten emoties wel adequaat kunnen reguleren en anderen niet. Hierbij wordt de link met de ontwikkeling van psychopathologie gelegd. In het theoretische deel wordt vooraf ook uiteengezet wat emotieregulatie is, hoe het ontwikkelt in de kindertijd, hoe het wordt gemeten, en hoe het een rol speelt (transdiagnostisch) in heel veel probleemgebieden in de kindertijd.


Book
Zorgen voor getraumatiseerde kinderen: een training voor opvoeders : handleiding voor trainers
Authors: ---
ISBN: 9789036818797 9789036818803 9036818796 903681880X Year: 2018 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit praktische boek is onmisbaar voor iedere professional die werkt met getraumatiseerde kinderen of hun opvoeders. Het hoort bij de training Zorgen voor getraumatiseerde kinderen. Deze training helpt pleegouders en andere opvoeders om het gedrag van hun (pleeg-)kind door een traumabril te bekijken. Dit vergroot de kans op een stabiele opvoeder-kindrelatie en verkleint de kans op een (nieuwe) uithuisplaatsing. Onderzoek laat zien dat de training leidt tot meer kennis, grotere tevredenheid en minder stress bij opvoedersZorgen voor getraumatiseerde kinderen: een training voor opvoeders is gebaseerd op recente wetenschappelijke inzichten. Die zijn op een overzichtelijke en concrete manier verwerkt in powerpointdia?s, casusbeschrijvingen en oefeningen. De training bestaat uit acht modules en is oorspronkelijk ontwikkeld door de Amerikaanse organisatie National Child Traumatic Stress Network (NCTSN). In Nederland is Zorgen voor getraumatiseerde kinderen als ?goed onderbouwde interventie? opgenomen in de databank van het Nederlands Jeugd Instituut.In deze herziene versie van de Handleiding voor trainers zijn de ervaringen verwerkt van professionals die sinds 2012 de training geven. Er is meer aandacht voor het toepassen van kennis en vaardigheden in de dagelijkse praktijk. Daarnaast wordt theoretische informatie compacter gepresenteerd en is informatie toegevoegd over bijvoorbeeld de ?window of tolerance?. Ook zijn verwijzingen naar bronnen waar opvoeders meer kunnen zien en lezen over de verschillende onderwerpen uit de training vernieuwd. Bij het boek hoort een website met powerpointdia's, werkbladen en filmpjes.Bron: https://www.standaardboekhandel.be/seo/nl/boeken/psychologie/9789036818797/carina-van-kregten-leony-coppens/zorgen-voor-getraumatiseerde-kinderen-een-training-voor-opvoeders


Book
In perspectief : gedragsproblemen, psychiatrische stoornissen en licht verstandelijke beperkingen
Author:
ISBN: 9031345652 9789031370795 9031370797 Year: 2006 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De zorg voor mensen met een verstandelijke beperking is de afgelopen decennia veranderd. Legde men voorheen vooral de nadruk op de verstandelijke beperking zelf, tegenwoordig worden ook de mogelijkheden en vaardigheden van deze mensen onderkend. Dit heeft consequenties voor de hulpverlening aan kinderen en volwassenen met een lichte verstandelijke beperking die tevens gedragsproblemen en psychiatrische stoornissen laten zien. Relatief vaak ziet men bij hen namelijk agressieve gedragsstoornissen, oppositioneel gedrag, sociale problemen, hyperactiviteit, sterk vermijdend en depressief gedrag, en angststoornissen. In dit boek worden gedragsproblemen en psychiatrische stoornissen vanuit diverse perspectieven belicht: prevalentie en risicofactoren, klinische genetica, psychodiagnostiek, gehechtheid en stress, sociale informatieverwerking en competentiebeleving, gedragsanalyse en cognitieve gedragstherapie, individuele en groepsgewijze zelfmanagementtraining, EMDR, psychiatrische ziektebeelden en psychofarmaca, wetsovertreding en klinische behandeling, deeltijdbehandeling en meta–analyse. Bij de behandeling van deze onderwerpen zijn de auteurs steeds van dezelfde centrale vraag uitgegaan: hoe kunnen we de kwaliteit van de hupverlening verbeteren zodat de kwaliteit van leven van deze groep mensen verbetert?In de hoofdstukken is wetenschappelijke kennis vertaald naar klinisch handelen, ondersteund door casuïstiek. De verhalen van Lianne en Clemens, beiden al op jonge leeftijd uit huis geplaatst wegens ernstige problemen, lopen als een rode draad door het boek heen. Daarnaast zijn vrijwel alle hoofdstukken voorzien van specifieke praktijkvoorbeelden.In perspectief is primair geschreven voor psychologen en orthopedagogen, artsen en psychiaters, psychotherapeuten, sociaal–psychiatrisch verpleegkundigen, maatschappelijk werkers, gespecialiseerde groepsleiders en andere hulpverleners die in hun dagelijks werk met deze doelgroep te maken hebben. Het boek is ook bedoeld voor al die anderen die zich beroepshalve willen verdiepen in de achtergronden van deze problematiek, zoals onderzoekers, beleidsmakers en medewerkers van verwijzende instellingen.

Keywords

Affective and dynamic functions --- Personality development --- Orthopedagogics --- Psychiatry --- personen met een mentale beperking --- orthopedagogiek --- psychotherapie --- gedragsstoornissen --- psychopathologie --- Psychische stoornis --- Gedragsprobleem --- Psychiatrische stoornis --- Kind --- Jeugd --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Hechting (psychologie) --- Stress --- Cognitieve gedragstherapie --- EMDR --- Video-interactiebegeleiding --- Ergotherapie --- Gedragsstoornissen. --- Mentaal gehandicapten. --- Psychiatrie. --- Rehabilitation. --- Psychotherapy. --- Counseling. --- Psychotherapy and Counseling. --- Counselling --- Helping behavior --- Psychology, Applied --- Clinical sociology --- Interviewing --- Personal coaching --- Social case work --- Psychagogy --- Therapy (Psychotherapy) --- Mental illness --- Mental health counseling --- Treatment --- #KVHB:Gedragsstoornis --- #KVHB:Mentaal gehandicapten --- #KVHB:Psychiatrie --- gedragsproblemen --- mensen met een mentale beperking --- psychiatrie --- 326 --- gedragstherapie --- gehechtheid --- licht mentale handicap --- psychiatrische problemen --- Diagnostiek in de psychiatrie --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Gedragstherapie --- Gehechtheidstheorie --- Justitieel maatschappelijk werk (forensisch welzijnswerk) --- Justitieel welzijnswerk --- Kinderen met een verstandelijke handicap --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- Psychiatrie --- Psychiatrische patiënten (chronische psychiatrische patiënten) --- Psychotherapie met kinderen en adolescenten (kinderpsychotherapie) --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Jongere

Listing 1 - 4 of 4
Sort by